Friday, 31 January 2014

Minyak Enjin

Kali nih aku nak citer pasal minyak enjin keta...
     Cuba korang tengok gambar kat atas tuh... 10W-30... Meh aku citer skit pasal no nih...lain kali kalu nak pi beli minyak hitam, boleh ler korang tau skit apa no yg nak dibeli...

Nombor- nombor nih memberi makna 'kelikatan'... Bahasa omputih dia 'viscosity'...kelikatan...mcm likat org kampung aku cakap...melekat pon bolehlah... Dari makna pon dah boleh tahu apa makna....dulu time kecik2 dulu aku suka buh gam kat jari telunjuk aku...pastu main cantum2 ngan ibu jari.....haaaaa...nampak x....'melekat2'...hehehe.... Kalu korang paham apa yg aku cuba cita pasal zaman kanak2 aku tuh, maknanya korang pahamlah maknanya...apa gunanya kelikatan nih? Korang tahu pasal "gearing" kereta... Tgk gambar bawah nih..

So, tuhlah namanye gear...gear2 nih kalu kita x bubuh minyak, mudahlah dia pecah pasal panas... Kalu kita buh air plak, rosak jgak tp lambat skitler kot... Tuh sebab kita buh minyak... Minyak2 nih plak ada gred2 dia...

Okay...meh kita sambung lagi...kita amik contoh tadi... 10W-30... 

"W" membawa makna winter... (Nanti aku kaji balik apahal depa buh W tuh)...hehehe...

10 dgn 30 menggambarkan tahap suhu... 

10 menunjukkan tahap suhu kalu minyak enjin nih bergerak masa enjin masih sejuk... Kira tahap sejuk enjin...mcm enjin keta baru nak start...kalu hangpa letak keta kat dalam oven atau tempat panas yg bersuhu 30 deg, maknanya tahap sejuk enjin tuh paling min adalah 30...lebih kurang maknanya macam tuh lah...

40 plak menunjukkan tahap suhu paling panas bagi minyak enjin tuh... Apa jadi kalu suhu aliran lebih dari 40? Okay, kalu suhu lebih dari 40, kelikatan minyak tuh dah x ok... Minyak enjin nih kalu makin panas, makin kurang melekit...tp x perlulah risau minyak keta kita panas... Takkan jd panas gila2 punya pasal keta kita ada radiator...carilah apa itu radiator dlm web...

Ok...so, itulah citer pasal minyak enjin....sekian...

    

    
                                                

No comments:

Post a Comment